fredag 9 oktober 2015

Vattenmelonen

A popular authors first book


Handling: Det är illa nog att Claries man James lämnar henne samma dag deras dotter föds, men om han ändå hade lämnat henne för någon läckrare och intressantare än Denise, grannens fru. I brist på bättre alternativ packar Claire ihop sig själv och sin nyfödda baby och flyger hem till föräldrarna och de två yngre systrarna på Irland. Där ägnar hon några månader åt att tycka synd om sig själv och halvt driva den övriga familjen till vanvett. Den vackra men bortskämda systern Helen omges av ett koppel av unga häftiga killar och när så en dag den senaste i raden stiger in i familjens kök, vaknar Claires livsandar åter till liv. Pubar, caféer och shopping blir plötsligt mycket viktigare än att tänka ut dödsdomar åt James. Men plötsligt hör en ångerköpt James av sig och då är Claire redo att ta en välplanerad och raffinerad hämnd på den trolöse ex-maken.

Författare: Marian Keyes

Omdöme: Jag har faktiskt läst Vattenmelonen förut men det var minst 10 år sen, förmodligen mer! Så jag tänkte att det var inte fusk att läsa den nu. jag var faktiskt väldigt pepp eftersom jag gillar alla hennes böcker som jag läst på senare år.
Vattenmelonen var faktiskt rätt medelmåttig. Det märks att den är skriven i början av hennes karriär, humorn är inte lika självklar och jag stör mig ganska mycket på huvudpersonens personlighet. Jag hade även svårt för hur hennes barn beskrevs, hon blev mer som en söt liten docka istället för en människa. Den var dock stundvis underhållande så den för inte alltför dåligt betyg heller. 

Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar