lördag 4 juli 2015

Ja till liv

A graphic novel


Handling: Ja till liv! är en ABC-bok som ser ut som en LSD-karta. Från A till Ö diskuterar hon olika ämnen, allt från kristdemokratiska barn och nazisttjejer, till nördar och queerposörer i en skruvad skolbok, fylld med politisk satir, pedagogisk plakatpolitik och svaret på frågor som: Hur dog moderaterna ut? Varför är varje hallåa på TV4 förbunden att bli ihop med Niklas Strömstedt? Och vad tillför Robert Gustafsson till evolutionsteorin? Ja till Liv! innehåller flera av Liv Strömquists allra mest älskade serier, som aldrig tidigare varit utgivna i bokform

Författare: Liv Strömqvist

Omdöme: Det här är egentligen inte min typ av bok. Jag har svårt för att läsa bok i serieform, förutom Nemi och Kalle Anka då och då. Det gjorde inte saken bättre att texten i boken var pytteliten ibland, så man fick anstränga sig för att läsa. Ibland är det omöjligt att lista ut vad det roliga skulle vara med en del av hennes serier, medan andra är klockrena som på bilden nedan. Jag gillar hennes tankegångar och jag själv har mycket liknande åsikter som henne, vilket är en av anledningarna till att jag valde just denna bok. Eftersom det nu var serieform gick det fort att ta sig igenom, så den är helt klart läsvärd.

Betyg: 7/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar