måndag 29 juni 2015

Mad about the boy

A book you own but havent read



Handling: Bridget Jones har fyllt 50, fått två barn men det är fortfarande trassligt på kärleksfronten, och sociala medier gör inte livet lättare.

Vad gör man om en väninna har 60-årsfest samma dag som ens pojkvän har 30-årsfest? Är det fel att ljuga om sin ålder när man nätdejtar? Är det värre att dö av botox eller att dö av ensamhet till följd av rynkor? Twittrar verkligen Dalai Lama eller är det hans assistent? Är det vanligt att få färre följare ju mer man twittrar?

Bridget Jones grubblar över dessa och andra dilemman medan hon snubblar fram i tillvaron som ensamstående mamma och försöker twittra och sms:a samt återerövra sin sexualitet i det som vissa omoderna människor kallar "medelåldern".

Författare: Helen Fielding

Omdöme: Trots att det var minst 8 år sen jag läste Bridget Jones och knappt minns vad jag tyckte, så hade jag höga förväntningar här. Det är ju meningen att hon ska vara en skojig och lite galen karaktär, och det är hon ju, till en viss mån. Tyvärr var boken väldigt väldigt rörig och jag hade nog läst halva innan jag blev pepp på att fortsätta läsa, det hände så lite vettiga saker, det var mest hennes oändliga babblande med sig själv. Den blev mycket bättre mot slutet när det hade gått en tid mellan dagboksinläggen, då blev texten lättare att engagera sig i. Jag tror jag ska läsa första Bridget Jones här vid nåt tillfälle och se hur jag uppfattar den.

Betyg: 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar