onsdag 17 juni 2015

Cirkeln, Elden och Nyckeln

Till uppgiften "A triology" så valde jag att recensera alla 3 böckerna samtidigt. :)



             




Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Handling: En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva. De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem.

Omdöme: Jag är så glad att jag gav dessa böcker en chans, jag var mycket skeptisk i början, dels för att det var svenska författare och för att de skulle handla om magi dessutom, Jag hade fördomar om att det skulle kännas löjligt. Men jag hade verkligen fel! Alla 3 böckerna fängslade mig från pärm till pärm, personerna känns så verkliga för mig att det kommer kännas fel att se filmen tror jag, men jag vill så klart ändå göra det.
Den sista boken var så tjock att man lätt skulle kunna tro att det är för mycket, men det var spännande hela tiden, och oväntat! Det gick inte att förutse händelser.
Jag rekommenderar alla att läsa triologin om Engelfors. En rolig grej för mig som bott i Fagersta för några år sen är att författarna tänkte staden Engelfors som Fagersta och har baserat mycket på det :D Intressant val!

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar