måndag 11 maj 2015

Not that kind of girl

"A book written by someone under 30"



Handling: "Den här boken innehåller berättelser om underbara nätter med vidriga killar och vidriga dagar med underbara vänner, om ambitioner och de två livskriser jag genomgick före tjugo års ålder. Om mode och dess många tvångströjor. Om att visa upp sin kropp offentligt, vara tvungen att hävda sig på ett möte med en massa femtioåriga män och de hälsobetingade rädslor (tinnitus, lampdamm och infertilitet) som håller mig vaken om nätterna. Jag förbereder mig redan på den skam jag förmodligen kommer att känna över att jag någonsin trodde mig ha något att erbjuda dig med denna bok, men också på den glädje som lika gärna kan drabba mig över att jag lyckats hindra dig från att testa en dyr juicefasta eller ha sex med skorna på. Nej, jag är ingen sexpert, psykolog eller legitimerad dietist. Jag är inte en gift trebarnsmor och jag äger ingen framgångsrik underklädeskedja. Däremot är jag en tjej med ett passionerat intresse för självförverkligande, en tjej som skickar hoppfulla rapporter från fronten i denna kamp."
Lena Dunham

Författare: Lena Dunham

Omdöme: Jag har tittat på tv-serien Girls som Lena då både är författare till och skådespelare i, därav blev jag mycket exalterad av att hon skulle släppa en bok. Not that kind of girl är en väldigt personlig och oprivat bok. Mycket skumma tankar, erkännanden och massor utav analyser om sex och det blir tjatigt fort. Det här är nog anledningen till att människor inte kan läsa varandras tankar.  Boken var rörig och den känns inte riktigt genomarbetad, lite som att hon bara skrev men aldrig läste igenom det sen.
Den var intressant till en viss mån eftersom att Lena ÄR en intressant och smart person. Så visst fanns det roliga kapitel med. Inget jag skulle rekommendera dock om man inte är ett stort fan utav författaren.

Betyg: 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar