onsdag 8 april 2015

Tvillingarna - Skolvalet

När jag skulle välja något till "A book from your childhood", så valde jag självklart en i serien Tvillingarna :D Jag började läsa den serien redan när jag gick i andra klass, så jag har många roliga minnen och diskussioner från barndomen när det kommer till de böckerna, mina vänner läste ju dem såklart också och vi försökte vara som flickorna i serien.



Handling: Det ska bli basar i skolan och alla pratar om vad man vill göra för pengarna som kommer in. Elisabeth och Jessica har som vanligt helt olika åsikter. Elisabeth vill köpa en videobandspelare till biblioteket medan Jessica vill anordna en stor maskerad. Båda ställer upp i valet för en ny klassordförande så att just deras idé kan bli verklighet. Det blir en hård kamp där alla medel är tillåtna..

Författare: Francine Pascal

Omdöme: Det är ganska svårt att ge ett rättvist omdöme för mig som har älskat Tvillingböckerna i så många år. De flesta böcker har jag läst flera gånger. Nu är de ju lite för lättsmälta i min smak för att jag ska läsa om dem fler gånger om det inte vore för utmaningen dock. Jag gillar att fast bokserien är så pass "gammal" så är författarinnan alltid noga med jämställdheten, att det ska vara okej för tjejer och killar att vara vänner och att det finns inga typiska intressen eller färdigheter som bara det enda könet klarar av att göra. Boken är som vanligt lättläst och karaktärerna är roliga med tydliga personligheter. Jag kan inte direkt komma på nåt jag ogillar, jag minns inte att jag nånsin blev besviken på en tvillingbok när jag var yngre heller.

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar