lördag 7 mars 2015

Etthundra mil

Vilken lycka att en bok av Jojo Moeys passade in i utmaningen! Etthundra mil fick bli
"A book with a number in the title".


Författare: Jojo Moyes

Handling: Jess Thomas liv suger. Hennes man har stuckit och hon tvingas ha dubbla jobb för att försörja sina två barn. Styvsonen Nicky kommer ständigt hem från den ruffa kommunala skolan med nya blåmärken, och stänger in sig med datorn på sitt rum.
Dottern Tanzie är lite av ett mattegeni, men när hon erbjuds en plats på en trevlig privatskola räcker pengarna inte till. Om hon inte kan vinna första pris i Skottlands matematikolympiad? Men Jess har varken bil eller pengar till tågbiljetter.
IT-miljonären Ed, med ett eget kaotiskt förflutet, blir av en tillfällighet deras riddare i skinande rustning. När han erbjuder sig att köra den lilla familjen, inklusive illaluktande hunden Norman, tvärsigenom England till Skottland är det hans första osjälviska gärning på åratal kanske någonsin. Men kommer de att hinna? Och om de gör det kommer deras problem att vara över?

Omdöme: Åh jag älskar Jojo Moyes! Hennes böcker är i princip omöjliga att lägga ifrån sig förrän boken är utläst. Och jag älskar människorna i boken, jag älskar hunden, jag älskar nog allt med den här boken. Jag hade inte en enda tråkig stund. Hon beskriver allt så bra att det är oerhört lätt att leva sig in i storyn. Det är underbart hur hennes berättelser är romantiska men inte på ett överdrivet vis, och hur man verkligen känner när band skapas mellan personer och relationer stärks. Jag vet inte hur hon lyckas. Just nu känner jag verkligen att det blir svårt för nästkommande böcker jag står i beredskap att läsa att kunna mäta sig med denna. Jag tror dessutom att den skulle göra sig ypperligt bra som film!

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar