måndag 23 mars 2015

Divergent

A book set in the future
Ännu en bok där jag har sett filmen innan, så jag kan säga att min förväntningar befann sig på ganska låg nivå!



Handling: I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger:
De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först

Författare: Veronica Roth

Omdöme: Historien börjar lite segt (mest på grund av att jag har sett filmen så jag vet vad som händer) men boken blir snabbt svår att lägga ifrån sig. Det kändes som att jag var där och upplevde alltihopa. Så galet bättre upplevelse än filmen var. Många jämför den med Hungerspelen vilket är ganska löjligt. Den enda liknelsen är kvinnlig huvudroll och att det är en påhittad fantasivärld med farligheter och sådant inblandat? Och ja, eventuellt bokomslaget också med elden..
Det jag saknade som jag verkligen hade velat veta mer om är De divergenta! Hur det blev så att man blir utfryst eller till och med dödad av att passa in i fler än en falang. Det kanske kommer mer om det i fortsättningen.
Jag älskar tjocka böcker som man bara flyger igenom och sedan saknar när de är utlästa.

Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar