onsdag 25 februari 2015

Skuggan av ett liv

Jag valde att läsa memoaren Skuggan av ett liv till kategorin "A memoir" .




Handling: Vem är egentligen Hilary Mantel? Här skildrar hon sin uppväxt i en katolsk familj med en ganska kaotisk familje­situation. Som ung juridik­student i London får hon problem med sin hälsa och tyvärr också med den okänsliga läkarveten­skapen som prop­par henne full med psyko­farmaka. Den här sjuk­domen, så småningom diagno­stiserad som endometrios, en svår kvinnosjukdom, kommer att prägla hennes liv långt fram i livet. Den kanske rentav gjorde henne till för­fattare.Skuggan av ett liv handlar också om den dotter hon aldrig fick, den tro hon förlorade redan som barn och om de första årtiondena som författare. Det är lika delar personlig historia och kvinnohistoria.

Författare: Hilary Mantel

Omdöme: Jag hade alldeles för stora förhoppningar på hur intressant boken skull vara på grund av att jag har samma sjukdom som Hilary. Sen att jag knappt vet vem människan är gjorde väl inte saken bättre heller. Jag har inte läst något utav henne tidigare och hade aldrig hört talas om henne förrän jag fick höra om boken i en endometrios facebookgrupp. När jag läser andras recensioner om boken och hur den griper tag och berör känns det ju verkligen som att jag har missat nåt väsentligt under läsningen för jag fick aldrig den känslan. Jag har läst oerhört många självbiografier , men det här är nog den allra rörigaste. Hon hoppar hejvilt mellan åldrar i boken så man får inget sammanhang och ibland kommer jag på mig själv med att ha läst 2-3 sidor och samtidigt tänkt på annat. Sen att det var skrivet ytterst lite om endometrios var ju tråkigt för min del som var nyfiken på den delen. Jag tror att det handlar mer om mig än om henne att jag fann boken så svårläst och ointressant, ska man läsa en självbiografi är det mycket lättare om man tycker personen bakom är intressant. Just nu känns det inte som att jag kommer ge mig på att läsa hennes andra böcker.


Betyg: 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar