fredag 6 februari 2015

Niceville

Nästa bok blir "A book that became a movie". Jag har gjort nåt mycket ovanligt, jag har sett en film FÖRE jag läste boken. Jag såg Niceville när den precis kommit ut, The help heter då filmvarianten :)



Handling: 
När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen.

Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap.

Tillsammans med en annan svart hemhjälp – den egensinniga och smarta Minny – bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i staden som de kallar Niceville. De skriver om hur de svarta har förnedrats och diskriminerats. Men också om deras drömmar, längtan och hopp. Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid.


Författare: Kathryn Stockett

Omdöme:  Eftersom jag visste allt som skulle hända var det svårare att fastna i boken än det annars hade varit tror jag, Jag älskade verkligen filmen, så jag hade stora förhoppningar om boken, och efter några kapitel var jag lika kär i karaktärerna som när jag såg filmen. Jag kan såklart inte ens föreställa mig hur kvinnorna som jobbade som hembiträden mådde, men man känner så mycket av den här historien. Den är sorglig men fin och jag gillar verkligen hur människor förändrade sina åsikter när de insåg hur illa läget var. Boken är även rolig, och det är trevligt när en författare lyckas få in humor på ett smidigt sätt i ett så allvarsamt ämne. Jag är glad att jag tog itu med att läsa Niceville. Mycket bra läsupplevelse.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar