torsdag 22 januari 2015

Storasystern

Till uppgiften "A book that was originally written in a different language" var jag lite fuskig. Jag ville så gärna ha med en Danielle Steel bok, men egentligen kanske jag borde valt en bok som har en mer spännande grund, fransk, tysk eller något istället för engelsk :'D Nåväl. 
Jag valde en alldeles nysläppt bok utav Danielle Steel.


Handling: 
Victoria har alltid fått höra att hon är en stor flicka, inte minst från sina slanka, snygga föräldrar. Så fort hon kan flyttar hon från det kroppsfixerade Los Angeles till New York, där hon till föräldrarnas fasa blir lärare ett yrke med såväl låg status som låg lön. Men Victoria älskar sitt jobb och på det privata planet tar hon upp en ojämn kamp mot övervikten. Samtidigt börjar hon så smått att acceptera sig själv. Kanske finns det någon som kan älska henne för den hon är?

Författare: Danielle Steel

Omdöme: Var ska jag börja. Nu är jag ju en van Steel läsare, så jag vet ju vad jag har att vänta mig. Ändå var Storasystern lite av en besvikelse. När det kommer till den här författarinnan, så är det ju såhär, beroende på historia så kan hon vara oerhört sexistisk tyvärr och även om jag tror att hon menar väl i den här boken, så blir det för mycket fokus på hur viktigt det är för en kvinna att uppskattas av en man för att hon ska kunna känna sig vacker. Victoria bantar hit och dit i hela boken och hennes allra största rädsla är att aldrig bli gift. Jag hoppades hela tiden att nåt oväntat skulle hända, t.ex att hon skulle inse att hon var vacker utan en mans åsikt om saken. Men så ser det ju inte ut i Danielle Steels värld, och sällan i verkligheten heller. Så istället gick människan ner några kilo, opererade sig en mindre näsa och hittade sedan väääärldens underbaraste man direkt, snipp snapp slut.
För det mesta gillar jag hennes böcker, speciellt om de är sorgliga, för hon har verkligen förmågan att uttrycka sig i skrift! Men man får minsann gallra bland hennes böcker.
Jag ogillade även hur historien rusade fram så intensivt, jag har för evigt svårt för böcker där det har gått 4 år när ett nytt kapitel börjar. Så slutsats: Gillar du att bli irriterad på allas personligheter i en bok så kan du läsa boken, annars rekommenderar jag att du väljer en annan bok utav Danielle Steel t.ex Ers Kungliga Höghet eller En andra chans


Betyg: 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar