måndag 26 januari 2015

Ro utan åror

Nästa ut är "A nonfiction book". Jag gillar att läsa biografier, och jag ramlade över denna bok i samband med att jag ganska nyligen hört talas om sjukdomen ALS.


Handling:  Samma dag som hon skulle fira sin 50-årsdag fick TV-journalisten Ulla-Carin Lindquist sin diagnos. De problem hon haft med först sin högra hand, sen sitt ben och sen med allt fler muskler berodde på att hon drabbats av amyotrofisk lateralskleros, ALS. Det är den värsta av alla neurologiska sjukdomar. Den saknar bot och leder snabbt till döden. Den här boken är skriven under den korta sjukdomstiden.

Författare: Ulla-Carin Lindquist

Omdöme:  Det gick snabbt att fastna i boken. Jag började läsa den på lunchen idag, och läste sedan ut den så fort jag kom hem. Väldigt intressant att få veta mer om sjukdomen, Ullas tankar och känslor. Det känns sjukt hemskt att jag aldrig hade hört talas om ALS förrän för några månader sen, jag hoppas att den kommer uppmärksammas och forskas om mera! Det går nog inte ens att föreställa sig hur det är att få en sådan dödsdom, men det verkar som att författaren verkligen lyckades njuta av den tid hon hade kvar. Jag älskar tanken på att hennes pojkar som var små när hon dog, har den här boken som ett minne utav henne att läsa nu när de är vuxna.
Jag tyckte inte om hennes man, jag tror inte den var meningen men jag uppfattade honom som en empatilös douchebag rätt ofta som bara gick och väntade på att hon skulle försvinna så att han kunde fortsätta med sitt liv. Jag hoppas ju att så inte var fallet.
Jag rekommenderar alla att läsa boken, den är ju så lätt att ta sig igenom, och att bli mer insatt i ALS är ju verkligen ingen dålig sak.

Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar