tisdag 6 januari 2015

Offer utan ansikte

Jag hade tur och hade precis lånat en thriller på 500 sidor utav min svärmor, så det passar perfekt till uppgiften "A book with more than 500 pages".

Handling: Offer utan ansikte är en intelligent och psykologiskt tät kriminalroman om hur mobbning och utsatthet i barndomen kan förvandla en människa till ett monster. En träslöjdslärare hittas brutalt mördad i sin slöjdsal. Bredvid kroppen har mördaren placerat ett klassfoto från början av 1980-talet, med mordoffrets ansikte överkryssat.

Polisen Fabian Risk, en av offrets gamla klasskamrater, dras in i utredningen.
Snart står det klart att mördaren har fler offer på sin lista. Vem är nästa offer som står på tur?

Författare: Stefan Ahnhem

Omdöme: I början av boken var jag skeptisk. Den var smått seg i starten och huvudpersonens sätt att prata fick mig att känna att författaren har noll koll på hur man skriver en thriller, i jämförelse med andra jag läst. Men ju mer jag läste desto mer spännande blev boken och det blev svårare och svårare att lägga den i från sig. Trots att boken har så många sidor så kändes det som att sidorna flög förbi. Det enda som för mig var förvirrande var att det var så många karaktärer med och svårt att hålla reda på, men överlag är jag mycket nöjd med boken. Detta var tydligen författarens debutbok, och med tanke på hur mycket det redan skrivits om den är jag övertygad om att det kommer fler böcker med Fabian Risk som huvudperson. Men visst kan en få störa sig på att namnet på polisen är lite vääl överpolisigt?

Betyg: 9/10



2 kommentarer:

  1. Jag kommer och tänka på en slags svensk 80-tals action cop. :D
    "För helsike, Risk! Skjuter du upp ett område en gång till och jag tar ifrån dig brickan! Jag vet inte hur ni gjorde saker där i Malmö, men i Stockholm följer vi reglerna!! Du är en lös kanon!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det sjuka är att det låter väldigt likt hur en diskussion kunde låta i boken :'D

      Radera