fredag 16 januari 2015

Den man älskar

Den här boken blev rekommenderad av Blondinbella på hennes blogg i somras, jag tyckte den lät spännande och har därför stått i kö på stadens bibliotek för att få läsa den. Det tog minsann ett tag men till sist fick jag den i min hand :D
Jag passar på att placera den som: "A book by a female author" i utmaningen.



Handling:
En blek aprilsol kryper långsamt över det gamla stenbrottet i Bunge på norra Gotland där mäklaren Sanna Widding har hittats död. Några kilometer därifrån ligger en anrik kalkstensgård som hon fått i uppdrag att sälja. Men försäljningen väcker starka känslor i ägarfamiljen och snart stiger djupa och mörka hemligheter upp till ytan.

Kriminalkommissarie Anders Knutas är tillbaka efter sin sjukskrivning och kastas genast in i en omskakande mordutredning. Tillsammans med kollegan Karin Jacobsson inser han snart att Sanna Widding inte kommer att bli det enda offret.


Författare: Mari Jungstedt

Omdöme: Ofta har jag svårt att lägga ifrån mig böcker, så var inte fallet när jag började med denna, historien kändes som nåt man hade läst många gånger förut. Den blev dock mer spännande längre in i boken, jag blev verkligen intresserad av vem som låg bakom morden. Jag hade lite svårt för HUR den var skriven, jag tror det beror på att den kategoriseras som kriminalroman? Jag gillar ju polisdeckare för att man får klura lite kring hur mördaren har resonerat, men i den här historien fick man alldeles för lite detaljer vilket gjorde att boken gick snabbt att läsa men man fick inte ut så mycket. Jag hade velat ha mer spännande texter om mördaren, slutet kom väldigt väldigt plötsligt och var rent ut sagt tråkigt. Det känns som att allt det jag hade velat veta mer om tidigare i boken samlades i en hafsig text mot slutet.
Får se om jag kommer ge författaren en till chans längre fram, just nu är jag inte så peppad på det.

Betyg:
6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar