söndag 11 januari 2015

Där regnbågen slutar

"A book from an author you love but haven't read yet".
Cecelia Ahern är utan tvekan en av de författare jag älskar allra mest. Jag skulle nog kunna skriva en hel bok om hur hennes böcker har fått mig att känna. Där regnbågen slutar är hennes andra bok, och den enda jag inte hade läst ännu av den anledningen att sedan jag hittade henne för några år sen direkt har kastat mig över de nya böckerna vartefter de släppts.



Handling: 
Rosie och Alex är bästa vänner. De har hållit ihop i vått och torrt och delar minnen från den
busiga barndomen till de rebelliska tonåren. Men just när livet äntligen kan börja med utekvällar på stan och spännande dejter skiljs deras vägar. Alex flyttar med sin familj från Dublin till USA och Rosie blir kvar på Irland.

Deras vänskap är viktig för dem båda men sätts ständigt på prov. Åren, avstånden och
nya relationer lägger hinder i vägen för dem. Rosie kan inte sluta fundera över om
det är meningen att de bara ska vara vänner eller om deras känslor för varandra är starkare än så.

Författare: Cecelia Ahern

Omdöme: Till skillnad från hennes andra böcker så är denna skriven i brevform. Det gjorde mig ganska besviken eftersom det inte blev samma flyt i historien då. Men efter några kapitel hade jag vant mig. Det allra allra bästa med Cecelias böcker är hur nära man kommer karaktärerna, jag saknar dem alltid efter att ha läst ut en bok, och länge efter går jag och tänker på dem och funderar hur en fortsättning skulle ha varit. Så även med denna historia.
Med tanke på att det är en lättsam chick-lit jag precis plöjt igenom så är själva berättelsen ganska..hemsk om man analyserar den för mycket. Ett sånt bortslösat liv för både Alex och Rosie!

Där regnbågen slutar har precis blivit filmatiserad och jag letar ivrigt hur jag ska få tag i filmen som har fått namnet Love, Rosie. Ps, I love you var en av de allra bästa böcker jag läst, och även fast filmen inte var i samma klass såklart så ser jag mycket framemot den här filmen. Det finns stor risk för att den kommer bli osammanhängande och plottrig dock på grund utav hur boken är upplagd.

Det här var inte min favoritbok av Cecelia, jag tycker hon har utvecklats mer som författare nu och har gett mer liv åt historierna i de nyare böckerna. Men överlag är jag ändå nöjd och kan definitivt rekommendera boken.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar